Ofiţerii echipelor de operaţiuni psihologice (PSYOPS) fac presă în zone de conflict


Trupele PSYOPS “controlează” psihologic inamicul şi populaţia din zonele de conflict. Ei transmit mesaje pacifiste inserate în mass-media despre vedete, dragoste şi sport.

Metallica, Madonna, David Beckham şi alţi artişti în vogă sunt nume în spatele cărora se ascund operaţiuni concepute de echipe PSYOPS ale Armatei Române.

Articole apărute în reviste editate în condiţii grafice de excepţie conţin mesaje prin care opinia publică din zonele de conflict şi chiar combatanţii inamici primesc mesaje pacifiste. Şi acum există reviste special editate care se distribuie gratuit în Bosnia, Kosovo sau Afganistan. Acelaşi rol îl au şi posturile radio şi TV.

Afganistan: “Vocea Libertăţii”, în trei limbi

Cei doi ofiţeri PSYOPS care au acceptat dialogul cu ziariştii “Adevărul” sunt căpitanul – comandor Mircea Pribek, din Biroul de Operaţii Psihologice al Statului Major General (SMG), şi locotenent-colonelul Sorin Cîrstea, din Centrul de Operaţii Psihologice de la Domneşti.

Ambii au uniforme albastre, ca de aviator. Ca toţi ceilaţi specialişti PSYOPS, şi ei au cunoştinţe de psihologie, sociologie, etnologie şi antropologie. Nu e un moft, ci o necesitate, pentru că sarcina PSYOPS este “să influenţeze” adversarii, fie ei militari sau civili.

În Afganistan, românii scot o revistă „Sada e azadi” („Vocea Libertăţii”) destinată localnicilor, cu articole în trei limbi: engleză, dari şi pashtu, şi asigură funcţionarea unui post de radio cu emisiuni în limbile dari şi pashtu. Revista are un tiraj de 400.000 de exemplare, iar postul de radio cu acelaşi nume emite non-stop. PSYOPS au ca scop educarea populaţiei din Afganistan, dar oferă şi un ajutor economic, întrucât revistele sunt tipărite de două case de presă locale.

Kosovo: „4U Magazine”

În Kosovo, românii asigură funcţionarea Radio KFOR, cu emisiuni în limbile sârbă şi albaneză, şi editează revista “4U Magazine”, cu un tiraj de 70.000 de exemplare. Revista apare în limbile albaneză, sârbă şi engleză, iar în unele şcoli este folosită şi ca material didactic pentru învăţarea limbii engleze.

În Kosovo emit cam 100 de posturi de radio, dar cel “românesc”, Radio KFOR, este prima sursă de informare a sârbilor şi este pe locul al doilea, ca audienţă, în rândurile albanezilor.

“Ni s-a cerut să ajungem pe primul loc şi pentru albanezi, dar am explicat că nu se poate. Pentru albanezii din Kosovo, pe primul loc este un post de radio naţionalist. Noi încercăm să fim imparţiali, mai ales în condiţiile în care sârbii din Kosovo nu agreează misiunea KFOR”, spune căpitanul-comandor Pribek.

Iar în Bosnia, cea mai cunoscută publicaţie a fost până în anul 2004, când şi-a încetat apariţia, o revistă pentru adolescenţi, “Mirko”, editată de români.

Vedete internaţionale pe frontul invizibil

Pentru a-şi face audienţă, revistele PSYOPS exploatează imaginea unor vedete din lumea sportului sau a muzicii uşoare. Revistele includ articole cu “priză” la adolescenţi – teste de tipul “Cum afli dacă el te place”, topuri muzicale, prezentarea ultimelor tipuri de calculatoare sau a jocurilor la modă pe internet.

Printre ele sunt intercalate articolele serioase, de genul “Armele ilegale ucid dragostea”. Dar ori de câte ori e posibil, specialiştii PSYOPS intră în contact direct cu “adversarul”.

În Bosnia, PSYOPS a derulat campanii pentru a convinge populaţia să predea armele deţinute ilegal, în Kosovo există mesaje anti-crimă şi anti-violenţă, iar în Afganistan se doreşte convingerea părinţilor pentru a-şi trimite copiii la şcoală (analfabetismul fiind foarte ridicat în această ţară).

În toate zonele de conflict, PSYOPS încearcă să asigure o imagine cât mai bună militarilor români în ochii populaţiei, pentru a se reduce atacurile împotriva lor: “Creând o imagine pozitivă militarului, îi creezi protecţie”, spune locotenent-colonel Sorin Cârstea. De exemplu, se distribuie materiale scrise în zonele unde sunt amplasate frecvent dispozitive explozive, urmărindu-se diminuarea acestui fenomen.

La unele acţiuni de influenţare ale PSYOPS, efectele se văd mai repede – cum ar fi în cazul campaniilor de predare a armamentului. În alte situaţii, efectele se văd pe termen lung, spune Mircea Pribek: “Pentru reconcilierea interetnică, ai nevoie să crească o nouă generaţie. Atitudinea nu se schimbă la ordin!”

De Marius Mita

Lasă un răspuns

Completeaza detaliile de mai jos sau apasa click pe una din imagini pentru a te loga:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Schimbă )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Schimbă )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Schimbă )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Schimbă )

Connecting to %s